GAMBIT HETMAŃSKI

GAMBIT HETMAŃSKI

ROBERT FORYŚ

Wyd. Otwarte

Kraków 2016

Ilość stron: 1031

ISBN: 978-83-7515-343-9

Ocena (subiektywna): 5+/6

Za egzemplarz dziękuję  

    Gdy w Polsce  XVII wieku małżeństwo króla Michała Korbuta Wiśniowieckiego z Eleonorą Habsburżanką,  siostrą cesarza Leopolda I wisi na włosku, a wewnętrzne konflikty rozdzierają Polskę na strzępy, do działania przystępują kobiety. To one toczą główną rozgrywkę, przy czym mężczyźni są niczym pionki na szachownicy.  

               Niezadowolenie społeczne, brak wsparcia finansowego oraz ciągłe nieporozumienia polityczne, zamiast przymierza z Austrią doprowadzają do pogłębionego konfliktu z Turcją i królem Francji. Brak silnej ręki i woli walki króla przyczynia się do zdecydowanych działań księżnej Gryzeldy. Ona to jako matka króla, a zarazem silna osobowość zaczyna poruszać sznurkami i podejmować ważne decyzje za króla. Nie wszystkim jest to na rękę. Pojawia się walka o władzę. Przekupstwo przeplata się z namiętnością. Wraz z rozwojem akcji na scenie pojawia się kolejna silna kobieta. Tym razem jest nią Marysieńka Sobieska, która przybywa do Francji, aby tam omówić ważne kwestie z kardynałem. To ona jako szpieg dąży do detronizacji króla. Intrygi i manipulacje stają się codziennością, a dobro ojczyzny wyznacza ilość złota. Poświęcenie dla sprawy staje się grą pozorów, a zaufanie stoi na równi ze zdradą. Sami sojusznicy nie wiedzą komu mają ufać w czasach, gdy sprzymierzeniec w każdej chwili może okazać się zdrajcą,a zdrajca sprzymierzeńcem w imię miłości do kraju. Silne osobowości kobiece wykazują się w powieści niezwykłą przebiegłością. To one wykorzystują swoje sztuczki do intryg, aby w końcu osiągnąć upragniony cel. A  ich urokowi i namiętności którymi się posługują w dążeniu do celu nie są w stanie oprzeć się najtwardsi mężowie. Poza scenami walki, ucieczki to właśnie śmiałe sceny miłosne stanowią niezwykłość tej powieści. Bezwzględność kobiet, a przy tym subtelność w realizowaniu swoich zadań powoduje, że akcja książki nabiera tempa. 

   Autorowi udało się sportretować życie społeczno-polityczne  Polski z XVII wieku, jednak w wielu fragmentach można doszukać się aluzji do współczesnych czasów. Dzięki dużej ilości intryg, śmierci i namiętności książkę czyta się niejako sensacje osadzona w 1671 r. na terenech Europy, gdzie pościgi, szable i muszkiety stanowią nieodzowny element wyposażenia, a kobiety nie są jedynie tłem, a główno rozgrywającymi postaciami. 

   Książka ta podzielona jest na trzy części. Wśród nich są:  BÓG, HONOR, TRUCIZNA; KREW, OGIEŃ I ŁZY; ZŁOTO I TRON. Śmiało można rzec, iż to polska wersja „Gry o Tron”. 

        Książkę mimo obszernych rozmiarów czyta się jednym tchem. Konstrukcja fabuły, styl oraz historyczne postacie obdarzone w fikcyjny koloryt nie pozwalają oderwać się od lektury, sprawiając czytelnikowi wyborną rozrywkę. Dla mnie to książka roku 2016.